Rozwój przetwarzania sensorycznego można porównać do budowania wieży z klocków. Każdy z poziomów wspiera się na klockach które zostały ustawione wcześniej. Tak jak coraz wyżej stawiany przez dziecko klocek potrzebuje solidnego podporu tak też gotowość dziecka do posługiwania się złożonymi umiejętnościami opiera się na fundamencie układu dotykowego, przedsionkowego i propoceptywnego.
Zanim dziecko osiagnie gotowość szkolną powinno opanować umiejętności z niższych poziomów rozwoju, tylko wtedy będzie mogło swobodnie poruszać się pośród nowych zadań o wyższych stopniu trudności.
Niemowlę
Poziom pierwszy:
pierwotne systemy sensoryczne
---
dotyk
równowaga i ruch
pozycja ciała
system wzroku i słuchu
Dziecko w żłobku
Poziom drugi:
umiejętności sensoryczno-motoryczne
---
świadomość ciała
skoordynowane korzystanie z obu stron ciała
preferowanie jednej ręki
planowanie motoryczne
Przedszkolak
Poziom trzeci:
umiejętności percepecyjno-motoryczne
---
dyskryminacja słuchowa
dyskryminacja wzorkowa
koordynacja wzorkowo-ruchowa
Uczeń
Poziom czwarty:
gotowość szkolna
---
umiejętności szkolne
złożone umiejętności motoryczne
regulacja uwagi
zorganizowane zachowanie
poczucie własnej wartości
i samookontrola