NIE ZA WCZEŚNIE!
Jeśli wychodzimy z maluszkiem na zewnątrz i ten zaczyna na spacerach samodzielnie dreptać, a my nie jesteśmy pewni podłoża po jakim chodzi, to jest to dobry czas na założenie pierwszych bucików.
GIĘTKA, CIENKA PODESZWA
Dobry but to taki, który jest giętki, elastyczny, można go łatwo zginać szczególnie w miejscu, gdzie stopa wykonuje ruch przetoczenia. Powinien też łatwo wykręcać się na każdą ze stron. Mała stópka nigdy nie śpi - uczy się obciążać palce, pięty, przyśrodkową i boczną powierzchnię po to, by w końcu nauczyć się jak chodzić w sposób jak najbardziej ergonomiczny.
LEKKIE
Jeśli buciki ważą zbyt dużo, maluszek natychmiast zaczyna układać nóżki inaczej- czasami dziwnie „zawija” stópki, a kiedy tylko buciki zostaną zdjęte, wszystko wraca do normy
PRZEWIEWNE
Nie bez znaczenia jest materiał z którego buty są wykonane - bardzo dobrze sprawdza się tutaj skóra naturalna, a także przewiewne membrany. Wentylowana podeszwa to zaleta nie do przecenienia.
MIĘKKIE
Jeśli bucik jest sztywny, będzie ograniczał swobodę ruchów małym stópkom i dziecko nie będzie czuło się w nich dobrze.
Z DOBRZE DOPASOWANYM “ZAPIĘTKIEM”
Zapiętek powinien dobrze przylegać do pięty ale nie musi być sztywny, aby nie utrudniać ruchów stopy.
BEZ WYPROFILOWANEJ WKŁADKI
Podeszwę małej stópki wyściela tzw. podściółka tłuszczowa, która chroni delikatne struktury stopy i zwiększa jej powierzchnię podtrzymująco-nośną, dlatego dodatkowe podparcie w postaci wyprofilowanej wkładki nie jest potrzebne.
CHOLEWKA - PRZED CZY ZA KOSTKĘ?
W zależności od pory roku. Jeśli cholewka kończy się poniżej kostek dziecka. W przypadku wyższego bucika, np. zimą, koniecznie warto zwrócić uwagę, by cholewka była możliwie miękka i elastyczna.
SWOBODA DLA PALUSZKÓW
Paluszki muszą mieć swobodę ruchów- one naprawdę cały czas pracują nie tylko w czasie samego chodu, ale np. w różnego rodzaju reakcjach równoważnych.
DOBRZE DOBRANY ROZMIAR
Na zakup pierwszych butów warto zabrać ze sobą samego zainteresowanego. Nie kupujemy butów na zapas, a dodanie kilku centymetrów ma na celu pozostawienie swobodnej przestrzeni dla ruchu stopy w bucie. Warto pamiętać też o tym iż stopa dziecka rozpoczynającego przygodę z chodzeniem rośnie około 1,5 mm na miesiąc. Najlepszym czasem na zakupy są godziny popołudniowe. Po południu stópka dziecka może być nawet o 4% dłuższa niż rano.
NOWY
Pamiętajmy iż każdy człowiek z nieco inny sposób obciążą i przetacza stopy podczas chodzenia. Dlatego tym bardziej u dzieci które dopiero kształtują swoje indywidualne wzorce chodu powinny mieć nowe, nieużywane buty. Wszystkie części obuwia używane wcześniej przez inne dziecko dopasowują się do jego pracy stopy, dlatego też korzystając z butów używanych narażamy dziecka na powstawanie nieprawidłowych wzorców pracy stopy, co przyczynia się do powstawania wad stóp.
ZAPIĘCIE
Rzepy - wydają się być rozsądne, ze względu na łatwość zastosowania. Jeśli dobrze zapniemy rzepy, a dziecko nie będzie ich odpinać i zbytnio luzować, to jest to dobre rozwiązania
Sznurowadła - sznurując buciki warto pamiętać, aby nie dociągać sznurówek jedynie na wysokości kostki, ale robić to równomiernie na całej długości zapięcia po to, by zabezpieczyć również kości stępu.